Уся діяльність системи самоврядування підпорядкована принципу: “ Сам вигадав, сам організував, сам виконав і сам дістав задоволення та радість від результату”
Мета учнівського самоврядування: залучення учнів НВК до проведення навчального та виховного процесу, демократизація стосунків між вчителями – учнями – батьками, виховання національної свідомості, соціально активної та небайдужої до сучасних проблем особистості, активізація громадського життя НВК , виховання в школярів почуття колективізму , особистої відповідальності, зміцнення свідомої дисципліни, виховання особистості, здатної приймати свідомі рішення та відповідати за них, здатної робити свідомий вибір, формування в учнів вмінь та навичок толерантної поведінки, пошуку компромісу, роботи в команді, ініціативи.
Завдання учнівського самоврядування:
• участь у розробці плану роботи НВК на новий навчальний рік;
• підготовка та проведення конкурсів, творчих звітів, змагань;
• забезпечення порядку в НВК, організація чергування в закладі, у класах;
• організація дозвілля на перервах;
• проведення загально шкільних лінійок, зборів, виставок;
• організація роботи із збереження майна НВК;
• організація роботи із благоустрою території НВК;
• контроль за відвідуванням учнями НВК;
• заслуховування звітів органів учнівського самоврядування;
• проведення соціологічних досліджень з проблем життєдіяльності учнівських колективів.
формування комунікативних навичок та вмінь цивілізованого обміну інформацією
Шляхи підвищення активності та ролі учнівського самоврядування:
1. Надання учням більшої самостійності в організації колективної діяльності.
2. Активне залучення учнів до всіх сфер життя учнівського колективу.
3. Поєднання самодіяльності дітей з керуванням дорослих.
4. Збагачення життєвих цілей і внутрішнього духовного світу кожного члена колективу через привабливість соціально-колективних ініціатив.
5. Надання учням реальних прав і обов'язків.
І. Структура та керівні органи учнівського самоврядування.
1.1. Найвищим органом самоврядування є загальні учнівські збори.
1.2. Загальні збори проводяться 1 раз на семестр з питань навчання виховання учнів , виборів президента, парламенту та загальних питань.
1.3. Загальні збори можуть бути скликані президентом , парламентом, адміністрацією НВК, а також будь-якою групою учнів НВК ( але не менше 10 осіб) у разі необхідності вирішення важливих питань з життя навчального закладу.
1.4. Загальні збори затверджують склад парламенту, контролюють роботу парламенту та президента, оцінюють їх роботу за рік. У разі невиконання ними функцій приймають рішення про висловлення недовіри президенту. Наслідком цього є перевибори.
1.5. В період між загальними зборами виконавчим органом самоврядування є парламент на чолі з президентом.
1.6. Головою парламенту є президент.
2.1. Голова парламенту НВК обирається учнями школи на основі загального рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на 2 роки.
2.2. Голова парламенту НВК може бути обраний учень НВК, який досяг віку 14 років, є активним учасником шкільних справ, має достатній та високий рівень навчальних досягнень з предметів навчального плану.
2.3. Вибори Голови парламенту НВК проводяться за принципом загального рівного і прямого виборчого права при таємному голосуванні.
2.4. Виборчий процес здійснюється на засадах вільного і рівноправного висування кандидатів кожним класом.
2.5. Вибори Голови парламенту НВК є загальними: право обирати мають учні 7—9 класів.
2.6. Вибори Голови парламенту НВК є рівними: кожен виборець має 1 голос.
2.7. Право висування кандидата на Голову парламенту НВК має кожен класний колектив. Клас може висувати кількох кандидатів.
2.8. Голова парламенту НВК:
• виносить на розгляд парламенту питання, що турбують учнів НВК;
• має право брати участь у роботі педагогічних рад;
• має право ініціювати зміни, що покращать навчання та дозвілля учнів;
• скликає чергові засідання парламенту;
• не має права передавати свої повноваження іншим особам.
2.9 Голова парламенту зобов’язаний :
· формувати парламент протягом одного тижня протягом обрання
· виконувати свою передвиборчу
· допомагати виконувати річний план роботи адміністрації НВК
· приймати чітко сформульовані рішення, які не суперечать Статуту НВК
2.10. Для проведення голосування створюється виборча комісія, яка :
а. складає списки виборців
б. встановлює форму виборчого бюлетеня
в. проводить реєстрацію кандидатів у президенти
г. встановлює результати виборів і оголошує їх
2.11. Повноваження Голови парламенту НВК припиняються у разі:
• відставки;
• усунення з поста в порядку імпічменту;
• закінчення НВК.
3.1Учень, який зареєстрований кандидатом на Голову парламенту, має право вести передвиборчу агітацію.
3.2Кандидат за допомогою ініціативної групи:
· повинен випустити рекламний плакат із власною фотографією;
· підготувати передвиборчу програму;
· може здійснювати інші агітаційні заходи;
3.3.Повідомлення про обрання Голови оголошується головою виборчої комісії на загально шкільних зборах;
3.4.Обраним вважається кандидат за якого проголосувало більшість учнів НВК;
3.5.Вибори вважаються такими, що відбулися, якщо в них брало участь 50 %;
3.6.Якщо 2 і більше кандидати набрали однакову кількість голосів, проводяться повторні вибори.
Я,_____________________________________, обраний учнями Пилипчанського НВК Головою парламенту, заступаючи на цей великий пост, урочисто присягаю і зобов'язуюсь всіма справами сприяти розвитку учнівського самоврядування, відстоювати та захищати права учнів, сприяти зміцненню доброзичливих, дружніх стосунків між вчителями , учнями та батьками НВК, виконувати свої обов'язки в інтересах колективу НВК, підносити авторитет навчального закладу.
4.1. Склад парламенту:
· голова
· заступник голови
· секретар
· голова прес-центру
· голова комітету з прав дитини
· голова спорткомітету
· голова комітету дозвілля та інтелектуальних ігор
· голова господарського комітету
· голова комітету освіти
4.2. Напрямки діяльності комітетів:
4.2.1. Комітет з прав дитини :
- проводить тренінги , семінари , конференції, конкурси, брейн-ринги з вивчення “ Конвенції ООН з прав дитини”, “ Загальної Декларації прав людини та громадянина “, Конституції України;
- розробляє регламент учнівського самоврядування;
4.2.2. Спорткомітет організовує секції, проводить щорічні чемпіонати з футболу та волейболу та інші спортивні змагання, облаштовує спортмайданчик.
4.2.3. Комітет дозвілля та інтелектуальних ігор проводить конкурси “Міс НВК”, “ Містер НВК”, ігри “ Дебати “, “ Найрозумніший”, “Брейн – ринг” , організовує проведення вечорів, дискотек, свят, різних конкурсів, рольових ігор.
4.2.4. Господарський комітет слідкує за збереженням майна НВК, організовує благоустрій території НВК, допомагає адміністрації НВК в проведенні ремонтних робіт.
4.2.5. Комітет дисципліни і порядку стежить за порядком та чистотою в кабінетах, коридорах НВК. Веде боротьбу з порушниками дисципліни та з учнями, які безпідставно не відвідують уроки. Слідкує за рівнем культури поведінки , культури взаємовідносин, контролює дотримання учнями правил внутрішкільного розпорядку. Здійснює чергування під час проведення виховних та інших заходів.
4.2.6. Комітет освіти організовує конкурси з різних навчальних дисциплін, традиційно проводить День Наума. Займається підведенням підсумків успішності учнів, перевіряє стан збереження підручників, діяльність предметних гуртків. Організовує проведення предметних тижнів, олімпіад.
4.2.7. Прес-центр — це координуючий центр всіх інформаційних служб НВК: друку, фотовідділу, відділу реклами .
Форми роботи прес-центру: Шкільна газета—своєрідний літопис НВК. Вона відтворює, чим живе НВК: його проблеми, досягнення, свята, будні. Випускається декілька типів газети: тематична, спеціальна, газета гуртка творчого об'єднання, сатирична тощо.
• «З олівцем по НВК»;
• «Світ захоплень»;
• «Енциклопедія чудес»;
• «Стоп-кадр»;
• «Репортаж номера»;
• «Гумор-куточок»;
• «З історії мого села»;
• «Поговоримо, посперечаємось, порадимось».
Прес-бюлетень — терміновий випуск міні-газети підсумкового змісту. Використовується на загальних зборах, змаганнях, конкурсах як засіб інформації з висновками, фактами, аналізом. Також може бути як підсумок роботи чергового класу.
Фотогазета «Калейдоскоп нашого життя»— газета може носить характер звіту про конкурси, свята, спортивні заходи, проілюструвати несподівані ситуації в поході, в лісі, на прогулянці.
Рекламний вісник — вражаюча інформація про проведення незвичайних конкурсів, екологічних акцій, гуртків, об'єднань.
• огляди-конкурси стінних газет;
• усні журнали, екскурси;
• рейди;
• творчі конкурси юних поетів, прозаїків, журналістів, фотокореспондентів;
в зустрічі з цікавими людьми, адміністрацією НВК, випускниками НВК, батьками;
опитування та тестування;
• репортаж з батьківських зборів;
• репортаж з кабінету директора;
• репортаж із шкільної їдальні;
5.1. Для стимулювання та заохочення використовується такий набір
“ символів успіху”:
· різноманітні нагрудні знаки та значки
· дипломи, подяки, грамоти
· різноманітні пам’ятні “ дрібнички”
Все це зазвичай має символіку навчального закладу.
1. Думку викладай розважливо, якщо потрібно — повтори.
2. Часу не марнуй, пропозиції внось коротко і ясно.
3. Не бійся, що вносиш ідеї прості, з банку ідей відберемо золоті.
4. Сміливіше внось свої пропозиції задля прийняття колективного рішення.
5. Чітко втямиш — краще зробиш.
6. Усіляке діло величає результат. Не соромно помилятись. Соромно не вміти і не бажати виправитись.
7. Перш ніж прийняти рішення, навчись бездоганно його виконувати.
8. Твори, фантазуй сміливіше — шукай шляхів виконання рішень.
9. Не відкладай на завтра вирішення того питання, яке необхідно і можна вирішити сьогодні.
10. Прийняв рішення — виконуй! Доручив іншим — довіряй!